כשרות היום • 13 מדינות ולחם אחד: למה בעוגה אפשר להיכשל יותר מבעוף

    הרב נחמיה רוטנברג No Comments on כשרות היום • 13 מדינות ולחם אחד: למה בעוגה אפשר להיכשל יותר מבעוף
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שאלה: לחם לבן או שחור פשוט, האם יש חובה להקפיד בכשרות מהדרין, הרי מדובר במים, קמח ושמרים בלבד…

    תשובה: לחם תעשייתי, ומוצרי מאפה בכלל, הינם אחד הסקטורים הקשים והמסובכים ביותר מבחינת כשרות. עובדה פשוטה היא שאנו מקבלים לחם לא מאפיה ביתית אלא לחם ממאפיה, הוא תמיד אותו גודל וגם שומר על טריות הרבה יותר זמן מחלה שנאפית בבית.

    מוצרי המאפה התעשייתיים אינם מורכבים רק מקמח ומים אלא מחומרים השומרים על טריותה. כמו"כ ישנם חומרים שנותנים מרקם וגודל מדויק. לכל מאפיה יש את החומרים המיוצרים בלעדי בעבורה בעיקר בחו"ל בגרמניה וארה"ב.

    מספר חומרי הגלם הנמצאים בלחם, יכול לכמה עשרות. כגון: קמח תירס, אבקת סויה, אבקת גרעיני חמניות, לתת, גלוטן, קרמל, ביצים ואבקת ביצים, שמנים וסוכרים, חומצות למיניהם ,חומצה טרטארית מופקת מהאבן המצטברת בתחתית חביות היין ומשפרת מאד את הלחם. חומצה זו מופקת מיין עכו"ם או סתם יינם, ועוד חומרי גלם רבים .

    אף אם היה הלחם מורכב מקמח בלבד בעיות הכשרות בקמח הם מהמסובכות ביותר שיש. גם הבדצי"ם מתקשים להגיע לרמת כשרות מוחלטת כי קמח הוא המאכל הנגוע ביותר בתולעים. התולעים מגיעות לחיטה עוד לפני טחינתה. החיטה נטחנת עם התולעים ואף שהתולעים נטחנים אך ביצי התולעים נשארים בשלמותם, לכן אף אם הקמח עבר ניפויי בטחנת הקמח הביצים עדיין עברו גם בנפה הצפופה ביותר.

    סיפר לי פעם הגאון הגדול רבי משה הלברשטאם זצוק"ל כי קודם נתינת הכשרות של העדה החרדית למאפיית אנג'ל, היה צריך חטוס ללא פחות מ – 13 מדינות לעקוב אחרי חומרי הגלם שמכניסים ללחם הפשוט.

    גם הגאון רבי שמחה הכהן קוק שליט"א רב העיר רחובות אמר לי פעם כי אם אנו נכנסים לאירוע שהכשרות שלו לא ברורה דיה, אנו נפנה למנות האחרונות ודברי המאפה, וזו טעות גדולה כי העוף ברובו מהדרין גם בכשרות שאינה מהדרין מן המהדרין, אולם בדברי מאפה ישנם חומרי גלם שחלקם "מעמיד" שלא בטל. ואנו יכולים להיכשל במאכלות אסורות ממש.

    הרב נחמיה רוטנברג הוא ראש מערך הכשרות VK ועדת כשרות מהדרין בוינה אוסטריה



    0 תגובות